HAVE reality Rudná - prodej a pronájem nemovitostí

Nejčastější chyby, kterých se majitelé nemovitostí při výběru makléře dopouštějí:

  • vyberou si makléře, který jim nabídne nejvyšší cenu za jejich nemovitost
  • dají přednost tomu, který požaduje nejnižší provizi

Určitě si teď říkáte - a proč ne? Chcete přece při prodeji utržit co nejvíce a mít minimální náklady při jeho realizaci.

Tyto kritéria jsou bohužel nesmyslná a s angažováním schopného makléře nemají nic moc společného.

Nejvyšší navržená cena

Někteří makléři vám řeknou, přesně to, co chcete slyšet. Ačkoliv to funguje jako krátkodobá prodejní taktika k tomu, aby nabral vaši nemovitost, v širším pohledu na věc jde o extrémě špatnou prodejní strategii.

Každý kdo se připravuje dát nemovitost do prodeje má svou představu, za kolik chce prodat. Ne vždy je však tato cena reálná. Pokud je makléř člověk na svém místě, tak s vámi o ceně bude diskutovat. Poskytne vám srovnatelné nabídky v okolí a určí cenový rozsah, ve kterém by se měla cena pohybovat. Má k dispozici podložené informace, za kolik se podobné nemovitosti v okolí opravdu prodaly. Nevychází tak z cen, které jsou inzerovány na internetu, ale z reálných čísel. Makléř který navrhuje nejvyšší cenu nebude pravděpodobně ten nedůvěryhodnější.

Nejnižší provize

Položte si otázku, proč by měl makléř dobrovolně pracovat za méně než konkurence. Vždy je nějaký důvod, proč konkuruje cenou. Může to být tím, že cítí, že je to jediná možnost jak vás přesvědčit ke spolupráci. Potřebuje nutně zakázku, nebo není dostatečně kvalifikovaný? Dobrý makléř žije ze svého marketingu, protože marketing prodává. Má své techniky a reklamní rozpočet. Obvyklá provize na českém realitním trhu se pohybuje v rozmezí od 3 do 6% z prodejní ceny nemovitosti. Obecně platí pravidlo, že se stoupající cenou nemovitosti klesá provize. Čím dražší nemovitost, tím nižší provize. Mějte na paměti, že nákladové položky by měli být u všech kanceláří podobné. Pronájmy, pohonné hmoty, energie, telefony, náklady na inzerci, ale hlavně výdaje za advokátní služby. Pokud vám makléř, nebo realiktní kancelář nabídne, že vám zprostředkuje prodej za 2% provizi, měli by jste zbystřit. Při podrobnějším prozkoumání totiž většinou zjistíte, že za tuto nízkou provizi neposkytne kancelář téměř žádné služby a řadu úkonů si potom účtuje zvlášť. Např. právní servis, nebo i propagaci zakázky. Také rozpočet na marketing a propagaci bude pravděpodobně nižší a o vaší nemovitosti se dozví méně potencioonálních kupců. Co ale považuje za nejvíce závažné je to, že realitní kancelář s takto stanovenou nízkou provizí nemá k dispozici advokátní kancelář, nebo její služby využívá pouze omezeně. Makléři si tak vytváření smlouvy sami, se všemi riziky, které tento postup přináší. Právní služby jsou totiž poměrně drahou záležitostí.

Z toho vyplývá, že otázky klienta by neměly směřovat k výši provize za kterou makléř (realitní kancelář) pracuje, ale hlavně k obsahu a kvalitě služeb, které za tuto provizi kancelář nabízí!

 

 

TOPlist

aktualizováno: 10.08.2017 15:14:52